Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kierrätys. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kierrätys. Näytä kaikki tekstit

perjantai 19. joulukuuta 2014

Vanhojen kynttilänjalkojen elvytys

Nappasin viikonloppuna kierrätyskeskuksesta mukaan kaksi puista kynttilänjalkaa. Toinen niistä veikeä, jouluinen possu ja toinen ihan perus kynttilänjalka. Possu maksoi muistaakseni kaksi euroa ja perinteinen kynttilänjalka euron.


Maalasin kummatkin matta spray maaleilla, possun valkoiseksi ja toisen mustaksi. Possua päätin elävöittää hieman lisää washi-teipillä ja teippasin siitä raidallisen version. Olisin alunperin halunnut teipata possusta punaisella washi-teipillä joulukarkin värisen, mutta en löytänyt punaista teippiä mistään. Mustaa sen sijaan oli jo kotona, samoin kuin spray-maaleja, melko halpa elvytys siis.




Teippauksissa menikin sitten kaikin pisin aika, eikä tosi läheltä katsottuna se ole ihan priimaa, mutta kuka sitä ihan oikeasti on nenä kiinni kynttilässä. 

torstai 20. marraskuuta 2014

Keskiviikkoisia kirpputorilöytöjä

Olen aikaisemminkin blogissa (ja muualla) hehkuttanut miten mahtavaa tavaraa löytyy kirpputoreilta ja kierrätyskeskuksista. Harmittaa ihan ettei kaikkea ole aina tullut kuvailtua. Ostan kirpputorilta lähinnä lastenvaatteita ja leluja sekä kirjoja, pelejä ja koriste-esineitä. 

Olen aktiivinen lautapelaaja (mitä nyt äitiys hieman verottaa tätä harrastusta) ja olen usein löytänyt loistavia peliklassikkoja niin kuin myös uusia, täysin avaamattomia pelejä kirpputoreilta muutaman euron hintaan. 

Tällä kertaa mukaan lähti kuitenkin kassillinen lastenvaatteita ja yksi Dublon retrolego lelu, josta ei ole nyt kuvaa kun kerkesin varata sen jo joulukalenteri-aarteisiin. 


Keskiviikkoiset kirppis ostokset. Talvitakki (MeToo), housut (Esprit), pitkähihainen body (Marimekko), lyhythihainen body (Marimekko), t-paita (Me&I) ja collegepaita (Lindex).


Pitkähihainen Marimeko body maksoi vain 1€, lyhythihaisesta maksoin 3,5€. Olen aiemminkin ostanut hyvälaatuisia Marimekon bodeja kirppikseltä ja ovat yleensä siinä 3 - 5 € luokkaa. Lindex:n paidasta maksoin 1,5 €. 


MeToo:n toppatakki lämpimällä karvavuorella 10€. Takki on kuin uusi, joko sitä on pidetty todella huolella tai sitten ei lainkaan. Mikä parasta meillä ei vielä talvitakkia löytynytkään.


Esprit:n housut 3€. Housut on vielä toistaiseksi hieman isot, mutta ostan useasti paria kokoa isompaakin vaatetta jos satun löytämään jotain hyvälaatuista. 


Me&I:n dinosaurus t-paita, joka maksoi suhteessa kaiken eniten, eli 10€, mutta koska paita oli niin ihana ja täysin uudenveroinen olin valmis maksamaan sen. Olen täysin hurahtanut dinosauruksiin. Sallittakoon se geologille, eikö niin?


 SuperFit:n varrelliset Goretex kengät 12€, vastaavanlaiset näyttävät uutena maksavan +50€. Talvikengät tulivatkin tarpeeseen, jos en olisi löytänyt niitä kirppikseltä olisi meillä ollut edessä ostosretki pienen nuhanenän kanssa.

Tunnustan olevani tosi kova alennus/tarjous/kirppishaukka ja tulen aina hurjan hyvälle mielelle kun löydän jotain tarpeellista halvalla! :-)

keskiviikko 24. syyskuuta 2014

Raacon lokerikko askartelu-hilpehöörille

Sisustusbloggaajien kirpputorilta ostettu Raacon mutterilokerikko on osoittaunut loisto-ostokseksi. Kaiken maailman pikkuhilpehöörin säilitys aiheuttaa minulle usein päänvaivaa, koska haluan tavaran olevan siististi säilössä, mutta silti helposti saatavilla. 

Koruharrastus tarvikkeet olen säilönyt muovisiin kannellisiin lokerolaatikkoihin, mutta mielestäni laatikot eivät ole kovin kauniita, joten säilytän niitä pois näkyviltä. Tämä Raacon lokerikon muotokieli kuitenkin viehätti omaa silmääni sen verran, että olen päättänyt jättää sen esille työpöydälle. Työhuoneessa on muutenkin hieman maskuliinisenpaa ja teollisenpaa kuin muualla asunnossa, joten mielestäni tuo punainen metallilaatikko sopii tilaan ihan kivasti. 




Työhuoneessa on rinnakkain kaksi samanlaista viime syksynä kiirellä muuton yhteydessä ostettua pöytää. Täytyy sanoa, että pöydät on ehdottomasti surkein tekemäni sisustusvalinta. Ei koskaan pitäisi ostaa kiireessä yhtään mitään!

Pöydät ovat mielestäni tilaan nähden väärän kokoiset ja olen lopen kyllästynyt pöytien kiiltävään pintaan. Sen lisäksi, että pöytien kiiltävä pintamateriaali on koko ajan paperisilpun ja askarteluliiman tahmaisessa peitossa, se ei sovellu lainkaan valokuvaamiseen. Se heijastus...

Haikailen hieman tämän Ikean Linnmon / Oddvald pöydän perään...

 Kuva lainattu täältä

Päällystetyt sisustuskirjaimet siirtyivät (väliaikaisesti?) olohuoneesta tänne työhuoneeseen. Oikeastaan pidän niistä enemmän täällä, jossa ne on ripoteltu hieman väljemmin kirjahyllyn päälle. 



Yleensä työhuoneessa ei ole näin siistiä ;-)

tiistai 23. syyskuuta 2014

Riihimäen Lasin lasipurkit

Lauantaina tein kierrokset paikallisessa kirpputorissa ja kierrätyskeskuksessa. Kirpputorilta löysin lähinnä lastenvaatteita ja kierrätyskeskuksesta ostin nämä kaksi Riihimäen Lasin kannellista lasipurkkia.


 
Riihimäen Lasin purkkeja oli tarjolla enemmänkin, mutta vain kahdessa niistä oli lasikannet. Näissäkin purkeissa lasikannet ovat eriparia, mutta eipä tuo haittaa.


Tahtoisin lasipurkit keittiöön jollekkin avohyllylle, paitsi meillä ei ole avohyllyjä. Ryhtymättä siis suurempiin toimenpiteisiin purkit ovat nyt eteisessä. 


Vasemman puoleisessa purkissa on äitini tekemiä huopaomenia lastenhuoneen puuhun.  Laitan tuonnenpana kuvia omenista puussa. 

maanantai 22. syyskuuta 2014

Hankintoja sisutusbloggaajien kirppis/myyjäisiltä

Käväisin toissa viikonloppuna Pasilan vanhoilla veturitalleilla sisustusbloggaajien kirpputori ja myyjäiset tapahtumassa. Myyjäiset alkoivat aamu kymmeneltä ja kun saavuin paikalle parikymmentä minuuttia yli kymmenen paikalla odotti pitkä kiemurteleva jono tapahtumaan. Siis jono kirpputorille!

Olen surkea jonottaja. En vaatekaupassakaan jaksa seistä paria minuuttia kauenpaa jonossa vaan kiikutan vaatteet takaisin rekkiin ja jätän ostokset väliin. Koska olin vartavasten tullut kyseiseen tapahtumaan sitkeilin jonossa vartin verran ja katselin kaihoten veturitalleista ulostulevia ihmisiä ihanine kirppis/myyjäislöytöineen.

Tällä kertaa kannatti jonottaa. Vajaassa puolessa tunnissa olin kolunnut myyntipöydät läpi ja tehnyt muutaman löydön.


Löysin harmaan vanerisen N-kirjaimen, joka löysi paikkansa pienen huoneen ovesta. Itselleni löysin käytetyn metallisen Raaco:n mutterilokerikon, jossa voin pitää siististi kädenulottovilla pientä askartelutavaraa. Sekä vanerikirjain että Raacon lokerikko olivat €10 hintaisia.


Lisäksi ostin Muita Ihania blogin Tiinalta ihanan käsintehdyn pehmonallen (tai pupun...) nimeltään Taija. Ja satuin löytämään myös muutaman todella hyväkuntoisia tammen kultaisen kirjakerhon kirjoja parilla eurolla. 




maanantai 15. syyskuuta 2014

Pinnatuolin uusi elämä

Ostin kierrätyskeskuksesta kauniin mallisen puisen pinnatuolin samalla reissulla, jolla bongasin viiden euron leikkikehän (tässä leikkikehän kunnostuksesta lisää). Tuolin kunnostus on edistynyt melkoisen hitaasti, kiitos kroonisen ajanpuutteen, mutta toissa viikolla sain sen vihdoin valmiiksi.

Ostettaessa tuoli oli väriltään kellertävän valkoinen, siinä oli reippaanlaisesti kaikenlaisia pinttyneitä tahroja ja maali on lohkeillut monesta kohtaa. Lommoja tuolista löytyi myös jonkin verran, mutta lommot vaikuttivat pinnallisilta ja arvelin niiden katoavan hiomisen yhteydessä. Rakenteellisesti tuoli oli kuitenkin ehjä ja vankkaa tekoa, joten ostin sen melko huokeaan €15 hintaan.




Hiomakoneeen avulla homma eteni melko kivuttomasti ja poistin kokonaan päällimäisen kellertävän maalikerroksen, jonka alta paljastui vielä hieman puhtaampi valkoinen maali. En poistanut kaikkea maalia ihan kokonaan. Pidättäydyin poistamaan kellertävän maalikerroksen ja tasoittamaan lommot ja pinttyneet liat pois. Tämän jälkeen laitoin noin kahdesta kolmeen uutta maali kerrosta pintaan pensselillä ja annoin kuivua.



Lopputulos on mielestäni varsin siisti ja tuoli on ollut jo kovassa käytössä. Laitoin sen eteiseen, jossa on ollut jo pidenpään tarvetta istuinpaikalle kenkiä pukiessa (lapselle). Koska eteisessä on meneillään ulko-oven maalaus ja melkoinen kaaos, kuvat on napsittu lastenhuoneessa.




Olen todella tyytyväinen tähän hankintaan, tuoli kun tuli todella tarpeeseen. Melkein harmittaa etten ostanut näitä useampia - tarjolla oli nimittäin kolme samanlaista. On ne kierrätyskeskukset mahtavia paikkoja. 

sunnuntai 10. elokuuta 2014

Leikkikehän entisöinti

Ostin muutama viikko takaperin lasten puisen leikkikehän paikallisesta kierrätyskeskuksesta. Olin etsinyt vastaavanlaista jo jonkin aikaa, mutta reilun sadan euron hintaiset muovihäkkyrät eivät juuri sytyttäneet. Oli aika uskomaton tuuri, että löysin juuri puisen leikkikehän viiden euron hintaan.

Leikkikehän puupinta ei ollut mitenkään loistavassa kunnossa, koska sitä oli selkeästi säilytetty ulkona jossain vaiheessa, mutta koska se oli rakenteeltaan täysin ehjä ja toimiva ei tarvinnut kauaa miettiä ostopäätöstä. 





Leikkikehä oli alunperin puunvärinen ja sellaisena meinasin sen alunperin säilyttää myös entisöinnin jälkee. Tarkoitus oli hioa ja lakata leikkikehä niin että se jää edelleen puunväriseksi, mutta päädyin lopulta maalaamaan sen valkoiseksi. Olen varsin tyytyväinen päätöksen, sillä eihän meiltä kotoa löydy juuri mitään vaaleaa puuta. 



Naapuri ystävällisesti lainasi hiomakonettaan, kun näki minut hikoilemassa takapihalla pelkän hiekkapaperin kanssa. Sitten putsasin hiomajäämät leikkikehästä nihkeällä liinalla ja lopuksi maalasin Tikkurilan Helmi kalustemaalilla (puolihimmeä). Maalia piti laittaa muutama kerros, mutta itse maalamiseen ei mennyt kovin kauaa, koska maalasin leikkikehää ulkona helteessä, ja maali kuivui hetkessä. 

Loistava viiden euron ostos. Maalit ja hiomapaperit maksoi noin €20-25, joten tälle täysipuiselle, taitettavalle leikkikehälle jäi hintaa alle €30. Ei lainkaan paha kun ottaa huomioon, että vastaavanlaiset maksaa siinä €100 - 200 paikkeilla uutena. 

****

Ai niin.....suurin osa vanhojen postausten kuvista on edelleen kadoksissa. Näyttää siltä että joudun lisäämään ne manuaalisesti uudestaan. Siis JOKA IKISEN kuvan lähes jokaiseen vanhan postaukseen sitten 2009. Arvatkaa muistanko edes mitä kuvia siellä on ollut. Tämä tulee kestämään - kauan!

torstai 3. heinäkuuta 2014

Muistipeli pilttipurkin kansista

Olen säilytttänyt ison kasan pilttipurkkeja uudelleen käyttöä varten sen sijaan, että veisin ne lasinkeräykseen. Pääasiassa käytän niitä itsetehtyjen vauvan ruokien pakastukseen, mutta pelkän pinterestin selailun perusteella pilttipurkeille on paljon uusia käyttätarkoituksia (KLIK).

Alunperin suunnittelin tekeväni purkeista ulkovalot, mutta näin kesäisin ei ole yhtä paljon vaihtoehtoja ulkovalosarjoista tarjolla kuin joulun aikaan, joten taidan toteuttaa tämän idean tuonnenpana.


Koska olen innokas lautapelaaja, oli ihan luonnollista että innostuin pilttipiirin omasta kierrätysideasta eli muistipelistä. 



Ensiksi maalasin purkkien kannet mustaksi ja jätin ulos kuivamaan. Käytiin maalaamiseen mustaa matta spraymaalia, koska se kuivuu tosi nopeasti ja sitä sattui löytymään kotonta. Maalaustulosta tarkastellessani huomasin, että maalipinta naarmuttuu tosi helposti ja käsittelin pinnan toistamiseen. Joku muu maali olisi varmasti toiminut tähän tarkoitukseen paremmin, mutta nyt mennää näillä. Kannattaa  muuten käyttää jonkinlaisia suojakäsineitä, ettei kaikki sormet ole ihan spraymaalissa.




 Seuraavaksi tulostin valitsemani muistipeli kuvat hieman paksummalle paperille (ei ehkä kuitekaan ihan kartonkia?!) ja leikkasin ne valmiiksi. Yllä olevat eläinaiheiset kuvat ovat peräisin OopsyDaisy Blogista ja ovat juuri oikeankokoiset pilttipurkkien kansiin. Hakusanoilla free printable cupcake toppers löytyy paljon pyöreitä (toki muunkin muotoisia) tulostettavia kuvia, jotka sopii mainosti muistipeli tarkoitukseen. HaleGrafx sivustolta löytyy hurjasti aiheeseen sopivaa materiaalia.




Koristelin hieman purkinkansia pilkullisella washi-teipillä ja liimasin kuvat kuvat kansien alapuolelle. Viimeiseksi leikkasin kontaktimuovista hieman kuvia isompia pyöreitä palasia ja asetin ne kuvien päälle suojaamaan niitä tahmaisilta pikku sormilta :-)




Tässä sitten valmis peli. Vielä pitäisi tehdä pelille joku rasia tai pussukka jossa sitä säilöä, mutta se onkin sitten jonkun toisen päivän homma.

Muita toteuttamisen arvoisia ideoita olivat mielestäni joulukalenteri sekä maustepurkit. 


  Kuva: pinterest.com

 Kuva: http://www.refurnishedliving.com/

Kuva: amber52.blogspot.com